Hallo iedereen.
Ik heb dit diep in een thread gepost over het vervangen van bougies, en toen bedacht ik me dat het een bericht waard was, zodat mensen het konden vinden. Als algemene regel geldt dat brandstofinjectoren niet veel meer onderhoud nodig hebben dan periodieke detergentbenzine (top tier), en/of een periodieke reiniging van de brandstofinjector via de benzineleiding. Ondanks alle reclame die suggereert dat je "als nieuwe" injectoren kunt krijgen, verwijdert het reinigen alleen afzettingen. Na verloop van tijd slijten injectoren. Ze hebben bewegende delen! Bovendien kunnen te veel additieven de poortgrootte vergroten (waardoor de brandstofspray van een fijne nevel in een klodder verandert). Lekkende injectoren verslechteren de brandstofeconomie (als ze in de motor lekken) en verschijnen vaak als een rijke code. Voor het grootste deel kunnen moderne brandstofinjectiemotoren de normale achteruitgang in de loop van de tijd compenseren, maar er gaat niets boven een NIEUWE injector om daadwerkelijk vermogensverlies als gevolg van slijtage te herstellen. Geen enkele hoeveelheid additief zal dat doen.
Als algemene regel raad ik mijn klanten aan om alle injectoren te vervangen na 80.000 mijl bij het eerste teken van problemen op een enkele injector, of na ongeveer 140.000 mijl als ze van plan zijn om hem nog 20.000+ mijl te houden.
Als je de klus zelf doet, bespaar je een hoop geld. Het is ook geen moeilijke klus!
Bovendien komt het heel vaak voor (sterker nog, het is gebeurd in elk voertuig dat ik heb gedaan bij 120.000 mijl of meer) dat het voertuig 1-2 MPG per gallon oppikt, als gevolg van hersteld vermogen en een efficiëntere verbranding.
Waarom zou je ze anders moeten onderhouden door ze te vervangen? Welnu, ik heb meer dan één motor volledig kapot zien gaan als gevolg van een defecte brandstofinjector. Een onderdeel van $ 50 kostte de eigenaar $ 3500 aan reparaties. (Ik was er een van vele jaren geleden en heb het ding gewoon gesloopt).
Nogmaals, er zijn mensen die zouden zeggen: "Als het werkt, waarom zou je het dan vervangen?" Mijn antwoord hierboven is het vlees. Ik wil eraan toevoegen dat we allemaal bougies vervangen terwijl ze nog werken; brandstofinjectoren zouden dezelfde liefde moeten krijgen.
Tijdkosten/waarde:
De eerste keer dat je dit doet, duurt het waarschijnlijk ongeveer anderhalf uur, omdat je langzaam en voorzichtig te werk gaat. Dit duurt over het algemeen ongeveer 30 tot 45 minuten om een volledige injectorwissel te doen, afgezien van eventuele vreemdheden. ABSOLUUT je tijd waard, trouwens, want de dealers rekenen hier meer dan $ 1200 voor! (injectoren kosten over het algemeen $ 350 - $ 700 voor V-6- en V-8-toepassingen, gemakkelijk te controleren, ga gewoon naar een online auto-onderdelenwinkel)
Gemak van reparatie:
Gemakkelijk tot gemiddeld
Persoonlijk vind ik het gemakkelijker dan veel bougiewisselklussen, omdat de injectoren over het algemeen toegankelijker zijn.
Meestal heb ik maar één of twee sockets nodig (8 mm en 10 mm), maar soms vind ik een motor die iets anders nodig heeft. Voor het grootste deel is echter een eenvoudige socketsset alles wat nodig is. Hier niets bijzonders.
Materialen:
Lappen, schone motorolie, nieuwe injectoren, socketsset
Voorzichtigheid: Zoals bij elke brandstofgerelateerde reparatie, moet je dit op een GOED geventileerde plaats doen en niet roken tijdens het werken aan de vrachtwagen! Het helpt ook om dit te doen op een SCHONE motor (geen vuil dat in de injectorsleuven komt) en op een koude motor (geen verbrande handen). Zorg er ook voor dat de batterij op het juiste moment wordt losgekoppeld!
Instructies:
Begin met het drukloos maken van het brandstofsysteem. Als je vrachtwagen is uitgerust met veiligheidsschakelaars voor brandstof, zoek deze dan op en trek de elektrische stekker eruit. Hierdoor wordt de brandstofpomp uitgeschakeld. Probeer dan de motor te starten (hij slaat aan, maar start niet). Hierdoor wordt brandstof uit de leidingen getrokken en worden ze drukloos gemaakt.
Koppel de batterij los.
Als je geen veiligheidsschakelaar voor brandstof hebt, kun je de leiding drukloos maken door de druktestklep te vinden (meestal bovenop de rail) en de klep in te drukken. Hierdoor wordt echter overal brandstof gespoten en het is rommelig. Als je een brandstofdrukmeter hebt, wordt deze geleverd met een klepchecker en slang voor dit doel, waardoor het veel minder rommelig wordt. Het is echter niet nodig.
De laatste uitweg is om een brandstofleiding los te trekken, dat is ECHT rommelig. Zorg ervoor dat alle brandstof is opgedweild en droog is voordat je verdergaat. Hier geen vonken!
Trek vervolgens alle componenten los die de toegang tot de brandstofrail op de motor beperken. Op een V-8 moet je dit voor beide zijden van de motor doen, aangezien de rails zich aan beide zijden bevinden. De meeste Chevy-trucks hebben het volgende nodig: motorscherm, luchtinlaat, vacuĂĽmbuizen, elektrische stekkers en vastgeschroefde motoraccessoires.
Trek vervolgens de bout van de brandstofrail los waarmee de rail aan de inlaat of motor is bevestigd.
Koppel de elektronische stekker van elke injector los. Duw de stekker weg van de rail.
Op dit punt ben je klaar om injectoren te trekken (valt wel mee, hè!) In principe, aangezien je alle injectoren doet, trek je de brandstofrail gewoon rechtstreeks van de bovenkant van de injectoren af (ze worden alleen vastgehouden met O-ringen). Mogelijk moet je de rail iets wiebelen. De rail springt er direct af en alle vier de injectoren met een beetje trekken.
Verwijder de injector uit de motor door de injectorkop vast te pakken en deze rechtstreeks van de motor af te trekken. Je zult misschien opnieuw merken dat het een beetje moet worden gewiegd.
Zorg er na het trekken voor dat elke injector de O-ring aan de onder- en bovenkant heeft. Controleer anders de rail of het gat. De O-ringen zijn groter dan het gat in de motor, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat ze naar beneden glijden, maar af en toe blijven ze in de sleuf zitten.
Controleer op de nieuwe injectoren of ze worden geleverd met vooraf geĂŻnstalleerde O-ringen. Dat zouden ze moeten doen. Zo niet, dan moet je er O-ringen op zetten (ze zijn trouwens goedkoop, maar je moet nieuwe halen bij de auto-onderdelenwinkel..> GEBRUIK GEEN OUDE O-ringen, want die hebben microscheurtjes of zijn verhard en zorgen niet voor een goede afdichting. Sterker nog, het is een goed idee om de O-ringen te vervangen wanneer je de injectoren van de rail of de motor verwijdert).
Smeer ze voordat je de O-ringen aanbrengt in met nieuwe motorolie. Het doel is om ervoor te zorgen dat er geen microscheurtjes in de O-ring zitten die later lekkage veroorzaken. De O-ringen zijn redelijk flexibel en kunnen ofwel op de injectoren worden gerold of op hun plaats worden gedrukt. Als de injectoren met de O-ringen worden geleverd, smeer dan de O-ringen in met motorolie terwijl de O-ring op zijn plaats zit.
Plaats de injector terug in de motor door eerst de sproeier in het gat te duwen. Wiebel het een beetje. Je voelt een lichte "pop" als hij op zijn plaats zit. Dit is normaal. Wanneer de injector correct is geplaatst, zal deze lichte pogingen tot verwijdering weerstaan. Plaats alle vier de injectoren in de motor aan elke kant voordat je probeert de rails aan te sluiten.
Sluit de rails aan door alle vier de injectoren tegelijkertijd onder de poorten te plaatsen en vervolgens gewoon naar beneden te drukken. Je zult waarschijnlijk weer hetzelfde ploffende gevoel hebben, en net als bij de motor zullen correct geplaatste injectoren verwijdering weerstaan.
Smeer een flinke hoeveelheid diëlektrisch vet op de injectorpoort (het vet beschermt de elektronica tegen corrosie en water). Sluit de stekker aan op de injector.
Sluit de borgbout of schroef van de brandstofrail weer aan en vervang alle accessoires, inlaat, vacuĂĽmbuizen, enz. Plaats het motorscherm nog niet.
Sluit de veiligheidsschakelaar voor brandstof weer aan als je deze methode hebt gebruikt. Sluit de batterij weer aan.
Bereid het brandstofsysteem voor door de contactsleutel een paar keer in de "start"-stand te draaien (met enkele seconden op zijn plaats). Je hoort de brandstofpomp de leidingen vullen. Doe dit minstens 3 keer om de brandstofleidingen onder druk te zetten.
Inspecteer het motorcompartiment op brandstoflekkage bij de injectorrails. Als je er een hebt, zit een O-ring niet goed. Verwijder de rail en vervang de O-ring (omdat deze waarschijnlijk beschadigd is geraakt bij het proces). Ik heb dit nog nooit gehad, maar ik controleer het altijd voor de zekerheid. Het heeft geen zin om een brand in het motorcompartiment te hebben over iets zo doms als een slecht geplaatste O-ring!
Zet de motor uit en installeer het plastic motorscherm. Sluit de motorkap en geniet van herstelde PK's, kilometerstand en levensduur van de motor!
Proost!
Skippy
Ik heb dit diep in een thread gepost over het vervangen van bougies, en toen bedacht ik me dat het een bericht waard was, zodat mensen het konden vinden. Als algemene regel geldt dat brandstofinjectoren niet veel meer onderhoud nodig hebben dan periodieke detergentbenzine (top tier), en/of een periodieke reiniging van de brandstofinjector via de benzineleiding. Ondanks alle reclame die suggereert dat je "als nieuwe" injectoren kunt krijgen, verwijdert het reinigen alleen afzettingen. Na verloop van tijd slijten injectoren. Ze hebben bewegende delen! Bovendien kunnen te veel additieven de poortgrootte vergroten (waardoor de brandstofspray van een fijne nevel in een klodder verandert). Lekkende injectoren verslechteren de brandstofeconomie (als ze in de motor lekken) en verschijnen vaak als een rijke code. Voor het grootste deel kunnen moderne brandstofinjectiemotoren de normale achteruitgang in de loop van de tijd compenseren, maar er gaat niets boven een NIEUWE injector om daadwerkelijk vermogensverlies als gevolg van slijtage te herstellen. Geen enkele hoeveelheid additief zal dat doen.
Als algemene regel raad ik mijn klanten aan om alle injectoren te vervangen na 80.000 mijl bij het eerste teken van problemen op een enkele injector, of na ongeveer 140.000 mijl als ze van plan zijn om hem nog 20.000+ mijl te houden.
Als je de klus zelf doet, bespaar je een hoop geld. Het is ook geen moeilijke klus!
Bovendien komt het heel vaak voor (sterker nog, het is gebeurd in elk voertuig dat ik heb gedaan bij 120.000 mijl of meer) dat het voertuig 1-2 MPG per gallon oppikt, als gevolg van hersteld vermogen en een efficiëntere verbranding.
Waarom zou je ze anders moeten onderhouden door ze te vervangen? Welnu, ik heb meer dan één motor volledig kapot zien gaan als gevolg van een defecte brandstofinjector. Een onderdeel van $ 50 kostte de eigenaar $ 3500 aan reparaties. (Ik was er een van vele jaren geleden en heb het ding gewoon gesloopt).
Nogmaals, er zijn mensen die zouden zeggen: "Als het werkt, waarom zou je het dan vervangen?" Mijn antwoord hierboven is het vlees. Ik wil eraan toevoegen dat we allemaal bougies vervangen terwijl ze nog werken; brandstofinjectoren zouden dezelfde liefde moeten krijgen.
Tijdkosten/waarde:
De eerste keer dat je dit doet, duurt het waarschijnlijk ongeveer anderhalf uur, omdat je langzaam en voorzichtig te werk gaat. Dit duurt over het algemeen ongeveer 30 tot 45 minuten om een volledige injectorwissel te doen, afgezien van eventuele vreemdheden. ABSOLUUT je tijd waard, trouwens, want de dealers rekenen hier meer dan $ 1200 voor! (injectoren kosten over het algemeen $ 350 - $ 700 voor V-6- en V-8-toepassingen, gemakkelijk te controleren, ga gewoon naar een online auto-onderdelenwinkel)
Gemak van reparatie:
Gemakkelijk tot gemiddeld
Persoonlijk vind ik het gemakkelijker dan veel bougiewisselklussen, omdat de injectoren over het algemeen toegankelijker zijn.
Meestal heb ik maar één of twee sockets nodig (8 mm en 10 mm), maar soms vind ik een motor die iets anders nodig heeft. Voor het grootste deel is echter een eenvoudige socketsset alles wat nodig is. Hier niets bijzonders.
Materialen:
Lappen, schone motorolie, nieuwe injectoren, socketsset
Voorzichtigheid: Zoals bij elke brandstofgerelateerde reparatie, moet je dit op een GOED geventileerde plaats doen en niet roken tijdens het werken aan de vrachtwagen! Het helpt ook om dit te doen op een SCHONE motor (geen vuil dat in de injectorsleuven komt) en op een koude motor (geen verbrande handen). Zorg er ook voor dat de batterij op het juiste moment wordt losgekoppeld!
Instructies:
Begin met het drukloos maken van het brandstofsysteem. Als je vrachtwagen is uitgerust met veiligheidsschakelaars voor brandstof, zoek deze dan op en trek de elektrische stekker eruit. Hierdoor wordt de brandstofpomp uitgeschakeld. Probeer dan de motor te starten (hij slaat aan, maar start niet). Hierdoor wordt brandstof uit de leidingen getrokken en worden ze drukloos gemaakt.
Koppel de batterij los.
Als je geen veiligheidsschakelaar voor brandstof hebt, kun je de leiding drukloos maken door de druktestklep te vinden (meestal bovenop de rail) en de klep in te drukken. Hierdoor wordt echter overal brandstof gespoten en het is rommelig. Als je een brandstofdrukmeter hebt, wordt deze geleverd met een klepchecker en slang voor dit doel, waardoor het veel minder rommelig wordt. Het is echter niet nodig.
De laatste uitweg is om een brandstofleiding los te trekken, dat is ECHT rommelig. Zorg ervoor dat alle brandstof is opgedweild en droog is voordat je verdergaat. Hier geen vonken!
Trek vervolgens alle componenten los die de toegang tot de brandstofrail op de motor beperken. Op een V-8 moet je dit voor beide zijden van de motor doen, aangezien de rails zich aan beide zijden bevinden. De meeste Chevy-trucks hebben het volgende nodig: motorscherm, luchtinlaat, vacuĂĽmbuizen, elektrische stekkers en vastgeschroefde motoraccessoires.
Trek vervolgens de bout van de brandstofrail los waarmee de rail aan de inlaat of motor is bevestigd.
Koppel de elektronische stekker van elke injector los. Duw de stekker weg van de rail.
Op dit punt ben je klaar om injectoren te trekken (valt wel mee, hè!) In principe, aangezien je alle injectoren doet, trek je de brandstofrail gewoon rechtstreeks van de bovenkant van de injectoren af (ze worden alleen vastgehouden met O-ringen). Mogelijk moet je de rail iets wiebelen. De rail springt er direct af en alle vier de injectoren met een beetje trekken.
Verwijder de injector uit de motor door de injectorkop vast te pakken en deze rechtstreeks van de motor af te trekken. Je zult misschien opnieuw merken dat het een beetje moet worden gewiegd.
Zorg er na het trekken voor dat elke injector de O-ring aan de onder- en bovenkant heeft. Controleer anders de rail of het gat. De O-ringen zijn groter dan het gat in de motor, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat ze naar beneden glijden, maar af en toe blijven ze in de sleuf zitten.
Controleer op de nieuwe injectoren of ze worden geleverd met vooraf geĂŻnstalleerde O-ringen. Dat zouden ze moeten doen. Zo niet, dan moet je er O-ringen op zetten (ze zijn trouwens goedkoop, maar je moet nieuwe halen bij de auto-onderdelenwinkel..> GEBRUIK GEEN OUDE O-ringen, want die hebben microscheurtjes of zijn verhard en zorgen niet voor een goede afdichting. Sterker nog, het is een goed idee om de O-ringen te vervangen wanneer je de injectoren van de rail of de motor verwijdert).
Smeer ze voordat je de O-ringen aanbrengt in met nieuwe motorolie. Het doel is om ervoor te zorgen dat er geen microscheurtjes in de O-ring zitten die later lekkage veroorzaken. De O-ringen zijn redelijk flexibel en kunnen ofwel op de injectoren worden gerold of op hun plaats worden gedrukt. Als de injectoren met de O-ringen worden geleverd, smeer dan de O-ringen in met motorolie terwijl de O-ring op zijn plaats zit.
Plaats de injector terug in de motor door eerst de sproeier in het gat te duwen. Wiebel het een beetje. Je voelt een lichte "pop" als hij op zijn plaats zit. Dit is normaal. Wanneer de injector correct is geplaatst, zal deze lichte pogingen tot verwijdering weerstaan. Plaats alle vier de injectoren in de motor aan elke kant voordat je probeert de rails aan te sluiten.
Sluit de rails aan door alle vier de injectoren tegelijkertijd onder de poorten te plaatsen en vervolgens gewoon naar beneden te drukken. Je zult waarschijnlijk weer hetzelfde ploffende gevoel hebben, en net als bij de motor zullen correct geplaatste injectoren verwijdering weerstaan.
Smeer een flinke hoeveelheid diëlektrisch vet op de injectorpoort (het vet beschermt de elektronica tegen corrosie en water). Sluit de stekker aan op de injector.
Sluit de borgbout of schroef van de brandstofrail weer aan en vervang alle accessoires, inlaat, vacuĂĽmbuizen, enz. Plaats het motorscherm nog niet.
Sluit de veiligheidsschakelaar voor brandstof weer aan als je deze methode hebt gebruikt. Sluit de batterij weer aan.
Bereid het brandstofsysteem voor door de contactsleutel een paar keer in de "start"-stand te draaien (met enkele seconden op zijn plaats). Je hoort de brandstofpomp de leidingen vullen. Doe dit minstens 3 keer om de brandstofleidingen onder druk te zetten.
Inspecteer het motorcompartiment op brandstoflekkage bij de injectorrails. Als je er een hebt, zit een O-ring niet goed. Verwijder de rail en vervang de O-ring (omdat deze waarschijnlijk beschadigd is geraakt bij het proces). Ik heb dit nog nooit gehad, maar ik controleer het altijd voor de zekerheid. Het heeft geen zin om een brand in het motorcompartiment te hebben over iets zo doms als een slecht geplaatste O-ring!
Zet de motor uit en installeer het plastic motorscherm. Sluit de motorkap en geniet van herstelde PK's, kilometerstand en levensduur van de motor!
Proost!
Skippy