GM Truck Club Forum banner

Transmissie 6L80E (6-versnellingen) lagere vloeistoftemperatuur upgrade

55K views 15 replies 7 participants last post by  tomdjdc  
#1 · (Edited)
Ik wilde gewoon delen wat ik heb gedaan om mijn 2018 Suburban voor te bereiden op het slepen van mijn camper.

Onder normale omstandigheden (niet slepen) blijft mijn transmissietemperatuur rond de 195F - 198F. Toen ik voor het eerst probeerde mijn 5000 lb camper te slepen, ging de temperatuur omhoog naar 210F op een lichte helling na een rit van 2 uur. Dus stopte ik met slepen met mijn 2018 Suburban en gebruikte ik gewoon mijn 2001 Suburban met 285k mijl die kwam met het heavy duty trailering pakket uitgerust met externe koeler (KNP) en GT4 (3.73 versnelling). De 2001 deed het erg goed op een 5 uur durende reis naar Pensacola, FL vorige week.

Na onderzoek kwam ik erachter dat de 2018 Suburban met de 6L80E af fabriek een thermische bypassklep voor de transmissiekoeler heeft. Het staat geen vloeistofstroom toe naar de koelleidingen naar de transmissiekoeler die zich bovenop de hvac-condensor bevindt totdat de vloeistoftemperatuur 190F bereikt. Dus in feite wordt de vloeistof teruggecirculeerd naar de transmissie zonder door de koeler aan de voorkant te gaan. Goed ontwerp om de vloeistof snel op bedrijfstemperatuur te krijgen. Wanneer de vloeistoftemperatuur 190F bereikt, opent het de leiding naar de koeler en zou de transmissietemperatuur moeten dalen. Maar ik denk dat de bypassopening evenredig is met de vloeistoftemperatuur. Dus wie weet wanneer deze volledig opengaat. (misschien 230F ?)

Ik zocht op internet naar 6L90E transmissieproducten om de thermische bypass te omzeilen. Ik vond een paar youtube video's.
1. Eén raadde aan om de bypassklep (GM# 1351136) eruit te trekken, het gat te tappen en een plug in het bypassgat te plaatsen.
Dit houdt de leiding naar de koeler altijd open. Het nadeel is dat het even duurt voordat de vloeistof op bedrijfstemperatuur is.
2. Mishimoto lage temperatuur thermische bypassklep. Inbegrepen bij de koelerset. Erg duur voor $400.
3. Ik vond een product STL010 Sure Cool transmissiesysteem upgrade dat bedoeld is om de thermostaat in de bypassklep te vervangen. Redelijk voor $43.

Ik koos voor Optie #3.
Tot nu toe gaat het goed na de testrit.
Normaal rijden, mijn transmissietemperatuur bleef op 158F - 160F. (zie bijgevoegde foto)
Slepen van de transmissietemperaturen moet nog worden bekeken.

Attachments

• Like
Reactions: RayVoy and rbritton
#2 ·
Bedankt voor de informatie! Ik heb een 06 Suburban 2500 met de 8.1L en een 4:10 overbrengingsverhouding. Hij trekt mijn 6000 lbs camper natuurlijk zonder problemen. Mijn trans temp hing ook altijd rond de 195, maar op sommige steile hellingen zou hij ook in temperatuur stijgen of op lange ritten op een warme dag. Op een dag bij een stoplicht, niet lang geleden, bij een temperatuur van 95 graden, steeg de motortemperatuur een beetje, maar koelde af toen ik weer ging rijden. Ik vermoedde dat de koppeling in de koelventilator defect was, dus ik verving deze door een AC Delco vervangend onderdeel en heb sindsdien geen problemen meer gehad. Het leek ook te helpen met mijn trans temp, want ik ben deze zomer al drie of vier keer op reis geweest zonder dat de trans temp steeg.

#3 ·
Ja, je moet de temperatuur van de transmissievloeistof in de gaten houden tijdens het slepen.
Je hebt een 2500 en 4.10 versnelling en dat is erg fijn om te hebben, mijn vriend.
Ik zet een tru cool 40k axiliary koeler op mijn 2001 om de kleine fabrieksmatige te vervangen.
Hoop de 2001 op zijn minst tot 300k mijl te krijgen en dan ben ik tevreden.

#4 ·
Ik heb een diagram gemaakt van de thermostaat voor de transmissievloeistof van de GM-fabriek in bypass- en koelmodus.
Laat me weten of je opmerkingen hebt om toe te voegen.

Attachments

#6 ·
Kijk onder de transmissie aan de bestuurderskant.

#8 ·
Ik wilde gewoon delen wat ik heb gedaan om mijn 2018 Suburban voor te bereiden op het slepen van mijn camper.

Onder normaal rijden (niet slepen) blijft mijn transmissietemperatuur rond de 195F - 198F. Toen ik voor het eerst probeerde mijn 5000 lb camper te slepen, ging de temperatuur omhoog naar 210F op een lichte helling na een rit van 2 uur. Dus stopte ik met slepen met mijn 2018 Suburban en gebruikte gewoon mijn 2001 Suburban met 285k mijl die werd geleverd met het heavy duty trailering pakket uitgerust met externe koeler (KNP) en GT4 (3.73 versnelling). De 2001 deed het erg goed op een reis van 5 uur naar Pensacola, FL, afgelopen week.

Na onderzoek kwam ik erachter dat de 2018 Suburban met de 6L80E af fabriek een thermische bypassklep voor de transmissiekoeler heeft. Het staat geen vloeistofstroom toe naar de koelleidingen naar de transmissiekoeler die zich bovenop de hvac-condensor bevindt totdat de vloeistoftemperatuur 190F bereikt. Dus in feite wordt de vloeistof teruggevoerd naar de transmissie zonder door de koeler aan de voorkant te gaan. Goed ontwerp om de vloeistof snel op bedrijfstemperatuur te krijgen. Wanneer de vloeistoftemperatuur 190F bereikt, opent het de leiding naar de koeler en zou de transmissietemperatuur moeten dalen. Maar ik denk dat de bypassopening evenredig is met de vloeistoftemperatuur. Dus wie weet wanneer deze volledig opengaat. (misschien 230F ?)

Ik zocht op internet naar 6L90E transmissieproducten om de thermische bypass te omzeilen. Ik vond een paar youtube video's.
1. Eén raadde aan om de bypassklep (GM# 1351136) eruit te trekken, het gat te tappen en een plug in het bypassgat te installeren.
Dit houdt de leiding naar de koeler altijd open. Het nadeel is dat het even duurt voordat de vloeistof op bedrijfstemperatuur is.
2. Mishimoto lage temperatuur thermische bypassklep. Inbegrepen bij de koelkit. Erg duur voor $400.
3. Ik vond een product STL010 Sure Cool transmissiesysteem upgrade dat bedoeld is om de thermostaat in de bypassklep te vervangen. Redelijk voor $43.

Ik koos voor Optie #3.
Tot nu toe goed na de testrit.
Normaal rijden, mijn transmissietemperatuur bleef op 158F - 160F. (zie bijgevoegde foto)
Slepen van transmissietemperaturen moet nog later worden bekeken.
Heb je zware lasten gesleept sinds je de surecool-reparatie hebt uitgevoerd? Wat was toen je temperatuur?

Zijn er nadelen aan het installeren?

#9 ·
Ik heb vorig jaar mijn 5k lb caravan van Georgia naar de Grand Canyon gesleept. TFT bleef op 160F cruisend over I-10 naar Texas en daarna naar New Mexico. De hoogste TFT was 180F.
Ik verkocht de campertrailer en kocht een klasse B diesel. Ik haalde slechts 10-11 mpg op de 2018 1500 suburban.
Nu haal ik 20-21 mpg.

Als je je 6L80e koeler wilt laten draaien, neem dan niet de sure cool. Koop de nieuwe 158F lagere temperatuur thermische bypassklep van GM.
De originele is 190F. Te heet voordat hij opengaat naar de transmissiekoeler.

• Like
Reactions: rbritton
#10 ·
Ik heb vorig jaar mijn 5k lb caravan van Georgia naar de Grand Canyon gesleept. TFT bleef op 160F cruisend over I-10 naar Texas en daarna naar New Mexico. De hoogste TFT was 180F.
Ik verkocht de camper en kocht een klasse B diesel. Ik haalde slechts 10-11 mpg op de 2018 1500 suburban.
Nu haal ik 20-21 mpg.

Als je je 6L80e koeler wilt laten draaien, neem dan niet de sure cool. Koop de nieuwe 158F lagere temperatuur thermische bypassklep van GM .
De originele is 190F. Te heet voordat hij opengaat naar de transmissiekoeler.
Ik heb net een speelgoedaanhanger gekocht en hem afgelopen weekend gesleept bij 100F, hij ging tot 225. Belachelijk. Ik heb me altijd afgevraagd waarom het zo heet wordt, nu ik al deze informatie bekijk, had het nooit in de buurt mogen komen.

#11 ·
Men adviseert om de bypassklep (GM# 1351136) eruit te trekken, het gat te tappen en een plug in het bypassgat te plaatsen.
Blijkbaar. Heb het eraf gehaald en iemand heeft het getapt en afgedicht. Geen veer. Geen pilplunjer. We wonen in een kouder klimaat, dus ik vraag me nu af wat ik moet doen. Ik weet niet zeker of de kit nog steeds zou afdichten om naar de koelmodus te gaan als ik de plug zou verwijderen en de Superior Solutions-kit zou installeren. Ik denk dat ik het voorlopig gewoon weer terugplaats en in de herfst beslis wat ik ga doen (als er iets is).

#12 ·
Een betere upgrade is het vervangen van de fabrieksthermobypassklep (TBV) van 190°F door de nieuwe, beschikbare TBV van 158°F met lagere temperatuur in plaats van de thermostaat van 190°F te wijzigen.

TBV-onderdeelnummer 86774933, gemarkeerd met “70”

#13 ·
Ik heb de oude aansluitingen die niet overeenkomen met de nieuwe TBV, en zou alle nieuwe leidingen moeten aanleggen. Ik heb wat connectoren gekocht waarvan ik hoopte dat ze zouden passen, maar het lijkt erop dat het niet gaat werken. Ik probeer nog steeds de juiste oplossing te vinden voor de woestijn (Grand Canyon) en het slepen van onze 32' caravan in de bergen van Colorado.

Waarschijnlijk is het het gemakkelijkst om de stekker voor de zomer en de reis te laten zitten, zodat hij altijd koelt. Zeker niet ideaal voor temperaturen onder nul in de winter.

Heb ik ergens gelezen dat SUV's geen peilstokken voor de transmissie hebben, maar vrachtwagens wel? Onze Yukon XL heeft er wel een, maar we hebben hem vervangen door een gereviseerde. En het lijkt erop dat de transmissiewerkplaats veel te veel vloeistof heeft bijgevuld. Ver boven de markering koud of warm. Ik ben bang dat het bij overvulling niet zo zal circuleren als bedoeld. Ik ga wat uit de vulbuis zuigen en kijken hoe het gaat. Ik hoop dat ik toch tijd heb om de vloeistof te verversen, met 35.000 km op de vervangende transmissie.

#14 ·
Ik heb de oude aansluitingen die niet overeenkomen met de nieuwe TBV, en zou alle nieuwe leidingen moeten aanleggen. Ik heb een paar connectoren gekocht waarvan ik hoopte dat ze zouden passen, maar het lijkt erop dat het niet gaat werken. Ik probeer nog steeds de juiste oplossing te vinden voor de woestijn (Grand Canyon) en het slepen van onze 32' caravan in de bergen van Colorado. Waarschijnlijk is het het gemakkelijkst om de stekker voor de zomer en de reis te laten zitten, zodat hij altijd koelt. Zeker niet ideaal voor temperaturen onder nul in de winter.
Ik heb dit ook overwogen met het bijgewerkte GM-onderdeel. Blijkbaar kun je bij de oudere stijl met de verschillende aansluitingen de binnenste delen uit de oude halen en vervangen door de onderdelen van de nieuwe. Hier is een link naar een video over hoe je het doet