GM Truck Club Forum banner

Lijst met grondlocaties?

1 reading
75K views 29 replies 6 participants last post by  RayVoy  
#1 ·
Is er een plek die alle grondlocaties op een 2001 GMC 2500 bestelwagen vermeldt?
Bedankt
Ron

#3 ·
Als u zich abonneert op ALLDATA, tonen ze alle bedradingsschema's etc. en een complete lijst van de massa's, inclusief de verbindingsblokken waar massa's aan elkaar zijn verbonden. Anders dan dat wat MCR zei of iemand met de servicehandleidingen hier zou kunnen helpen. Ik heb de locaties voor een 2002 pickup, maar niet voor een 2001 cargo van. Ze zouden enigszins identiek kunnen zijn.

#5 ·
Normaal gesproken zou het zich aan de achterkant van het elektrische gedeelte bevinden. Dit is wat ik met u kan delen.
G100 Lft frt carrosseriebevestiging,
G102 Rt frt motorblok voor de startmotor,
G103 & G104 lft achterste motorblok,
G107 motor aardaardingsband,
G110 lft frt carrosseriebevestiging,
G200 Op rt bovenste I/P bij de A-stijl,
G203 Op lft bovenste I/P bij de A-stijl,
G302 op lft carrosseriebevestiging,
G304 onder de bestuurdersstoel,
G305 in het passagierscompartiment aan de linkerkant bij de B-stijl,
G306 in het passagierscompartiment aan de rt kant bij de B-stijl,
G401 op de beugel van de reservewielhefboom,
G403 op de lft frame carrosseriebevestigingsbeugel.

Omdat de uwe een bestelwagen is, kan het enigszins variëren.

#9 ·
Het is het bepalen van de oorzaak van de problemen die de "wrijving" is. Heb een reeks foutcodes:
P1683
P0200
B1000
B1001
B1009
en
U1000
Bij onderzoek ontdekte ik dat de Cam-sensorverbinding was losgekoppeld. Is al 2 jaar zo. Geen "Service Engine light", geen motorproblemen. Vrachtwagen reed prima. Twee codes hebben betrekking op de ECU. Daar begin ik mee.
Ron

#10 ·
Wis "alle" codes via de scantool. Zorg ervoor dat er niets meer overblijft, inclusief de codegeschiedenis.

Laat het voertuig minimaal 5 tot 7 minuten in de parkeerstand draaien. Noteer de eerste codes die op de scantool verschijnen. Rapporteer.

Tweede fase, noteer de codes die opnieuw verschijnen tijdens het rijden van 3 tot 10 mijl in normaal stadsverkeer. Rapporteer dat segment van codes als rijcodes.

"B"-codes zijn carrosseriecodes. "P"-codes zijn motormanagementcodes. U-codes zijn generiek.

Uw codes kunnen afkomstig zijn van het loskoppelen van connector(en) terwijl de PCM was ingeschakeld, vandaar de noodzaak om alle codes te wissen.

#11 ·
Heb de bus voor dit probleem prima bestuurd. "Check engine" lampje ging branden en de reader erop gezet. Toen ineens liep de bus maar 2 minuten en stopte gewoon. Toen sloeg hij helemaal niet meer aan. We zitten nu in de "exploratie" modus. Ik heb alle codes gewist toen hij liep. De vermelde codes zijn degene die na het wissen verschenen.

#12 ·
Ron, ervan uitgaande dat je een goede accu en bedrading naar de startmotor hebt en een goede massaverbinding, dan heb je mogelijk een startrelais in het zekeringpaneel onder de motorkap en een startzekering in het zekeringpaneel onder het dashboard. Het kan zelfs het startsolenoĂŻde op de startmotor zelf zijn. Er is ook een park-neutraalschakelaar (automaat) of een koppelingsstartschakelaar die de startfunctie kan uitschakelen. Controleer al deze.

#13 · (Edited)
De accu is 5 maanden oud en start de motor prima. De hoofdaarde is afgelopen zomer vervangen. Hij is schoon en vast. De motor start prima. Hij slaat gewoon niet aan (start) en draait niet. Als de startmotor of het magneetventiel defect zouden zijn, zou de motor dan starten? De nieuwe park-neutraalschakelaar is afgelopen oktober (2018) geplaatst toen de transmissie werd vervangen. Hij start in Park en Neutraal. Hij start niet in Achteruit of Drive. De bus startte vanmorgen met een beetje gas geven. Hij bleef draaien zolang het pedaal werd ingedrukt en de motor een beetje toeren maakte. Zodra je het gaspedaal losliet, sloeg hij af. De spinnemodule is in 2017 vervangen door de bijgewerkte unit vanwege een versleten pakking waardoor er gas in twee cilinders kon lekken, wat een motorcode veroorzaakte. De brandstofpomp is in 2016 vervangen en de huidige brandstofdruk is 50 psi. Ik heb een geprogrammeerde ECU besteld. Ik zou hem dit weekend moeten krijgen. Bedankt voor de suggesties. Ron

#17 ·
Ten eerste, STOP MET HET VERVANGEN VAN ONDERDELEN OP BASIS VAN SCHATTINGEN!!! U heeft GEEN programma-PCM nodig. Pure geldverspilling. Er gaat niets veranderen!!!

Uit wat u beschrijft, heeft u meerdere problemen.

U verklaarde in bericht #13: "De motor start prima. Hij slaat gewoon niet aan en draait niet". Dat zou een versleten startmotor Bendix of een zwakke, vastzittende startmotor-solenoĂŻde kunnen zijn.

Vervang de complete startmotor-eenheid als u het probleem correct beschrijft.

Ten eerste, om uw verklaringen te verduidelijken, welke van deze startmotorcondities bestaan?

Hebt u, ……. "Geen start, geen klik"
"Starten en geen ontsteking"?
"Intermitterend starten en geen ontsteking"?
"Start, maar de startmotor Bendix blijft eruit glippen, waardoor de motor niet draait"?
"Start, maar pulseert in variabele startsnelheid zoals een zwakke batterij"?
"Start minder dan 200 tpm / of langzaam en stabiel"?

Het andere verplichte onderdeel is dat u een waarde van 60 tot 62 psi op de brandstofrail "moet" hebben om deze motor te starten en te laten draaien. 50 psi is gewoon niet genoeg. Verwijzend naar uw verklaring in bericht #13: "De bus startte vanmorgen met wat gas geven. Hij bleef draaien zolang het pedaal werd ingedrukt en de motor een beetje toeren maakte. Zodra je het gaspedaal losliet, viel hij uit". Vervolg: "De brandstofpomp is in 2016 vervangen en de huidige brandstofdruk is 50 psi" Ik wed dat u de goedkoopste aftermarket brandstofpomp heeft gekocht en de restrictieve brandstoffilter op dat moment "niet heeft vervangen", wat heeft geleid tot deze brandstofpompstoring???

Vervang de brandstofpomp en de brandstoftanksensor "opnieuw" met een fabrieksoriginele OEM Delco. Vervang het brandstoffilter. Reinig de zwarte massadraad voor de brandstoftanksensor-eenheid.

Nadat die 2 huiswerkopdrachten zijn voltooid, zullen we zien hoe alles functioneert.

#18 ·
Vervang de brandstofpomp en de brandstoftanksensor "opnieuw" door een fabrieksoriginele OEM Delco. Vervang het brandstoffilter. Reinig de zwarte aarddraad voor de brandstoftanksensor-assemblage.
Vergeet de aanzuigsok op de brandstofpomp niet, ha ha.

#19 ·
Ik kocht de brandstofpomp die de auto-onderdelenwinkel had. Was ongeveer $155,00 plus het nieuwe brandstoffilter. Het was een "Airtex". De brandstofdruk werd getest bij het "starten" van de motor. De test was om te zien of de brandstofpomp functioneerde. Ik zal de manometer ontluchten en kijken of het verbetert. Ik moet de inspectieplaat van de transmissie verwijderen om te zien of de startmotor het vliegwiel aandrijft. Ik krijg een trilling van het startrelais in de zekeringkast van de motorkap. Ik kan het in de cabine horen, voelde het vanmorgen toen iemand de contactsleutel omdraaide. Nieuw geluid. Starten en geen vuur is wat ik heb. Voorafgaand hieraan was er een probleem met de verdeler met dit symptoom. Corrosie zou de verdelercontacten vervuilen en de bus zou "starten en niet starten". Een ander probleem met de verdeler was de corrosie van de draad van de nokkenaspositiesensor die aan de verdeler is bevestigd. Beide kwamen van vochtophoping in de verdeler. In het eerste geval heb ik de kap en rotor vervangen en alles was in orde. Het tweede probleem werd opgelost met een vervanging van de nokkenaspositiesensordraad. GM lijkt dit probleem al een tijdje te hebben. Mijn 1988 Chevy Suburban had last van hetzelfde verdelercorrosieprobleem. Het vervangen van de kap en rotor hielp deze keer niet. Ik weet dat het "onderdelenwisselprobleem" weer de kop opsteekt. Ik zal het oplossen. Dat doe ik meestal, met de handleidingen en de hulp van geĂŻnformeerde personen. Ron

#20 ·
Eerste Airtex-brandstofpompen zijn de crème de la crème van chit-brandstofpompen!!! Hetzelfde geldt voor off-brand verdeler en secundaire ontstekingsonderdelen. Denk eraan dat jij en ik 645 mijl uit elkaar in de roestgordel wonen. Er kan veel achteruitgang optreden in 18 jaar.

Mijn regel is dat wanneer een onderdeel van een systeem me problemen geeft, ik alle onderdelen in dat systeem vervang, alleen al vanwege de extreme leeftijd (ik rijd zelf in een 2001 Sonoma). Als en wanneer mijn brandstofpomp me de minste **** geeft, wordt de brandstofpomp / zender vervangen door een OEM-fabriek Delco. Wanneer ik een Airtek-brandstofpomp op noodbasis heb gebruikt, is 100% ervan binnen 3 jaar defect geraakt. Ik weiger om goedkope onderdelen te installeren. Ze hebben gewoon niet de kwaliteit!!!

Nu naar de oorzaak van het probleem: als je geen krukas hebt, spuit dan ether of carburateurspray langs het gasklepblad. Als de motor 1 tot 3 seconden aanslaat, is er een brandstoftoevoerprobleem. Je moet minimaal 60 psi hebben met de sleutel net aan, draaien en dan laten draaien. ….niet 50 psi. Dat is ofwel een zwakke brandstofpomp, een zeer restrictief brandstoffilter, of een beschadigde / verstopte brandstofleiding (zeer zeldzaam bij de laatste vermelding).

#21 · (Edited)
De brandstofrail-druk is 60 psi na het ontluchten van lucht uit de meter. Brandstoffilter ook vervangen. Druk bleef op 60 psi, voor en na de wissel.
Als de startmotor een probleem was, waarom zou de auto dan starten en draaien met een hoog toerental en afslaan als het gaspedaal wordt losgelaten?
Veel van de bovenstaande codes verwijzen naar de PCM als een mogelijk probleem. Ik zal dat vervangen nadat ik nog wat meer massa's en een mogelijk probleem met de bedrading van de krukassensor heb gecontroleerd. De draden zijn in 2009 door een marmot opgegeten. Zal controleren op corrosie op de splitsingen.
De bus startte vanmorgen na een kleine hapering. Draaide ongeveer 3 minuten stationair en sloeg toen af. Dan starten en geen start.
Zowel de bedrading van de krukassensor (2009) als de bedrading van de nokkenaspositiesensor (2012) zijn in de loop der tijd gesplitst/gerepareerd. Corrosie in de nokkenasbedrading die de verdeler binnengaat en marmot knabbelen aan de krukasbedrading. Ik zal de spanning in beide draden controleren, samen met de continuĂŻteit van de massa's.

#23 ·
Is er een reden waarom ik de spanningen/continuĂŻteit niet rechtstreeks van de draden kan aflezen? Ik heb twee lezers. Een Blue Driver en een ELM. De Blue Driver geeft lange en korte brandstofcorrectie grafisch weer. Ik zal kijken of hij de twee sensoren kan uitlezen. De ELM heb ik om de transmissievloeistoftemperaturen uit te lezen. Zal die ook proberen.

#24 ·
Scantool is een precisie-instrument. De manier waarop mensen in draden prikken zonder te weten welke draad wat doet, en dan de draden en/of verbindingen verknallen, zal ik niet goedkeuren. … Ik heb "specifieke gegevens" nodig, geen interpretaties.

Met deze codes hieronder, vertel me wat de scantool kan lezen voor sensorgegevens. Maak je geen zorgen over "B"-codes. Ik wil weten of de brainbox (PCM) de sensoren, brandstofinjector en krukassignalen kan lezen. Wis codes en vertel me of je een krukassignaal, brandstofpulswidth-signaal hebt. Gebruik GEEN goedkope scantool, want ik wil dat je een grafiek maakt van enkele sensoren. Dat is een "Geen mitsen en maren"-vereiste.

Koppel nooit een sensor los terwijl het contact aan staat of de motor draait!!!

U heeft de volgende codes vermeld:
P1683 Mogelijke oorzaken
  • Vervuilde gasklep
  • Gasklepharnas is open of kortgesloten
  • Slechte elektrische verbinding gasklepcircuit
  • Defecte gasklep
P0200 Mogelijke oorzaken
  • Defecte brandstofinjector
  • Brandstofinjector harnas is open of kortgesloten
  • Slechte elektrische verbinding brandstofinjectorcircuit
B1000 Mogelijke oorzaken
  • Defecte Electronic Control Unit (ECU)
  • Electronic Control Unit (ECU) harnas is open of kortgesloten
  • Slechte elektrische verbinding Electronic Control Unit (ECU) circuit
B1001 Chevrolet Mogelijke oorzaken
  • Defect Inflatable Restraint Sensing and Diagnostic Module (SDM)
  • Inflatable Restraint Sensing and Diagnostic Module (SDM) harnas is open of kortgesloten
  • Slechte elektrische verbinding Inflatable Restraint Sensing and Diagnostic Module (SDM) circuit
B1009 Mogelijke oorzaken
  • Defecte Control Module
  • Control Module harnas is open of kortgesloten
  • Slechte elektrische verbinding Control Module circuit
U1000 Mogelijke oorzaken
  • Controller Area Network (CAN) communicatie harnas is open of kortgesloten
  • Defecte Engine Control Module (ECM)
  • Slechte harnas aardverbinding.
Tenzij je de bedrading hebt losgetrokken terwijl de sleutel aan stond, heb ik de indruk dat je een paar zekeringen hebt doorgebrand, open massa's of een aangevreten bedrading. Daarom heb ik je gevraagd om "ALLE" codes te wissen.

Rapporteer alleen wat de scantool doet.

#26 ·
Er zijn scantools die veel goedkoper zijn dan $900 voor het opnieuw leren van de krukas (CASE Relearn-optie). Moet de aangeboden opties voor elke scantool bekijken.

Ik zit aan mijn 3e bijgewerkte scantool in 10 jaar met alle elektronische rommel die aan voertuigen wordt toegevoegd.

Maar om u $900 te besparen, hier is de "herleerprocedure" zonder een scantool, meer onderaan deze post.
**********************************************************************************************************************************

Krukas Relearn Instructies (Met OBD Scanner/Reader)

Deze Krukas Relearn Instructies zijn mogelijk niet van toepassing op alle voertuigen. Maar ze komen in de buurt van hoe het op de meeste auto's wordt gedaan.

Om het opnieuw leren uit te voeren, gaat u als volgt te werk:

Sluit een scanner aan om er zeker van te zijn dat er geen foutcodes in het geheugen van de computer zijn opgeslagen.

Als er een andere aandrijflijn foutcode is dan P1336 (Krukaspositie Variatie niet geleerd), zal de computer de herleerfunctie uitschakelen totdat het probleem dat de code veroorzaakte, is verholpen.

Zorg er ook voor dat het koelmiddel van de motor (controleer dit als de motor koud is) en het oliepeil op een acceptabel niveau zijn.

1.
Zet de parkeerrem aan en blokkeer de aandrijfwielen. Zorg ervoor dat de motorkap gesloten is.

2. Start de motor en zorg ervoor dat de koelvloeistoftemperatuur van de motor ten minste 158 graden F (70 graden C) is.

3. Zet de motor minstens 10 seconden uit.

4. Selecteer de procedure voor het opnieuw leren van de krukaspositievariatie (CASE Learn) op uw scanner.

5. Zorg ervoor dat de transmissie in Park staat. Start de motor.

6. Trap de rem in en houd het pedaal stevig ingedrukt.

7. Volg de instructies van de scanner.

Onthoud: Dat u de motorsnelheid gaat verhogen tot ongeveer 3000 RPM, 4000 RPM of 5150 RPM. Dat is de variatie leer brandstof afsnij RPM (afhankelijk van de motor) en dat het belangrijk is om het gaspedaal los te laten wanneer het motortoerental begint te dalen als gevolg van de brandstofafsnijding die in werking treedt. Als u dit niet doet, kan de motor overtoeren en mogelijk schade oplopen.

8.
Zodra de motor is teruggekeerd naar stationair toerental, controleert u de status van de diagnostische foutcode P1336. Als de scanner aangeeft dat CASE is geleerd, is de herleerprocedure nu voltooid.
Als CASE niet is geleerd, controleer dan op de aanwezigheid van andere aandrijflijn codes. Als die er zijn, corrigeer dan het probleem en herhaal deze procedure.

Krukas Relearn Instructies (Zonder OBD Scanner/Reader)

OPMERKING:
Als het opnieuw leren van de krukasvariatie niet toegankelijk is via uw scanner (sommige vrachtwagen toepassingen 1998 & later), voer dan de herleerprocedure op de volgende manier uit:

1. Schakel alle accessoires uit. Met de luchttemperatuursensor en de koelvloeistoftemperatuur binnen 5 graden (Celsius) van elkaar, start u de motor en laat u deze twee minuten stationair draaien in Park of Neutraal.

2. Versnel het voertuig tot 55 mph bij deeltraps. Cruise op 55 mph gedurende 8-10 minuten totdat de motor de bedrijfstemperatuur heeft bereikt.

3. Cruise op 55 mph gedurende nog eens 5-6 minuten.

4. Vertraag tot 45 mph zonder de remmen te gebruiken en houd 45 mph gedurende 1 minuut aan.

5. Voer 4 vertragingscycli uit, zonder de remmen te gebruiken, van elk 25 seconden waarbij geen specifieke snelheid nodig is.
Terugkeren naar 45 mph gedurende 15 seconden tussen de vertragingscycli.

6. Versnel tot 55 mph en cruise gedurende 2 minuten.

7. Stop het voertuig en laat het 2 minuten stationair draaien met de rem ingetrapt en de transmissie in Drive (automatische transmissie) of Neutraal (handgeschakelde transmissie)
met de koppeling ingedrukt.

#27 ·
Een update over het probleem van starten en niet aanslaan.
Nieuwe ECM geplaatst en geprobeerd de bus te starten. Startte en begon te pakken. Start niet.
Een "Veiligheids"-update gedaan. Start en pakt helemaal niet.
Cam- en krukasspanningen gecontroleerd en er kwam stroom naar beide.
De krukassensor vervangen omdat deze origineel bij de bus hoorde.
De originele ECU uit elkaar gehaald. Bewijs van vocht binnenin. Soldeercontacten hadden een korstige residu die elkaar overlapten waar de pinnen zich achter de "rode" en "blauwe" stekkers bevonden. Alle blootliggende soldeerverbindingen schoongemaakt.
De nieuwe ECM vervangen door de oude ECM.
De bus startte en stotterde om te starten. Start niet.
Brandstofpomp sloeg niet aan.
Het brandstofpomp relais verwisseld met het startrelais.
De bus startte en draaide 10 minuten stationair (totdat ik hem uitzette).
De bus is sindsdien elke dag (3) gestart en stationair gedraaid.
Ik heb een Delco brandstofpomp besteld, voor het geval dat.
Zal hem de komende dagen meenemen voor een proefrit.
Terzijde, de ECU en de zekeringlocaties onder de motorkap zijn echt dom. Direct onder de rand van de motorkap. Voorzorgsmaatregel, GMC heeft een klein plastic schild over deze onbelangrijke apparaten geplaatst. Ik heb een plexiglas schild over de ECU geĂŻnstalleerd en zal een niet-geleidend schild over de zekeringkast fabriceren.
Ik weet niet of een zeer geavanceerde scanner had geholpen, maar ik zou er in ieder geval geen aanschaffen.
Nieuwe computer is teruggezonden voor diagnose.
Waardeer de tijd die jullie hebben genomen voor begeleiding.
Bedankt
Ron