GM Truck Club Forum banner

1996 Chevy C1500 Silverado Krukas, geen startprobleem

2.9K views 7 replies 5 participants last post by  Mayhem702  
#1 ·
Hallo, dit wordt mijn eerste bericht op dit forum, maar ik ben in het verleden geholpen door alle berichten hier met verschillende auto's. Bedankt voor alle hulp.

Dus, kort verhaal: 1996 Chevy Silverado, 5.0, start wel maar slaat niet aan.

Symptomen gevonden:
Geen vonk, brandstofpomp activeert correct.
Vervangen:
Krukassensor, bobine, bobinemodule.

Lang verhaal:
Mijn eerste gok was de krukassensor, dus ik heb deze vervangen. De oude had een inkeping erin, alsof hij ergens langs schraapte. Zag een paar berichten over dit probleem dat werd opgelost door vulringen en zorgde ervoor dat ik vulringen eronder plaatste met de nieuwe van Autozone. Heeft het probleem niet opgelost. Vulringen verwijderd tot er geen vulringen meer waren, nog steeds dezelfde symptomen.

Ontdekt dat er geen vonk is naar de bougies, maar ook geen vonk uit de bobine komt. Vond een paar nuttige tips bij het controleren van de bobine en de module ernaast, ik geloof dat het de bobinemodule heet, en controleerde hun stekkers met een multimeter - alles normaal behalve de signaaldraad, helemaal geen volt. Geen backprobe gedaan omdat ik op dat moment niet wist hoe ik dat goed moest doen.

Image

Toen besloten om een andere bobine te halen waarvan we wisten dat hij werkte, startte nog steeds niet.
Ook de batterij vervangen.

Teruggegaan naar Autozone om de krukassensor te vervangen, denkend dat hij defect was, maar dat hielp niet.

Ten slotte las ik hoe de krukassensor werkt en haalde de goede obd-scanner die we uit de diepten van de garage hebben om het toerental van de motor te controleren tijdens het starten. Van de 3 motortoerentallen die hij laat zien, zijn er 2 constant 0, zelfs tijdens het starten, en de andere springt heen en weer van 0 naar 450 tpm, zelfs als hij niet start. Vertelt dit me niet dat de computer geen signaal krijgt van de krukassensor? Dus ik controleerde de kabel van de krukassensor naar de computer, maar hij ziet er goed uit.

En nu zitten we vast. Help alsjeblieft... bedankt.

#3 ·
Het probleem gevonden.

Er is dus een terugroepactie/service gaande met deze motoren over de krukassensor die te dicht bij de reluctor/het tandwiel zit dat hij meet terwijl het draait, ik ben de naam vergeten.
Het probleem voor ons was dat, hoewel de originele te dicht bij het tandwiel zat en een beetje beschadigd raakte, hij blijkbaar na verloop van tijd op de een of andere manier te ver weg kwam te zitten. Dit betekent dat als ik de beugel buig die hem vasthoudt, zodat de sensor dichter in de motor komt, hij het signaal weer goed kan detecteren.

Eerst kwamen we hier achter door gewoon met mijn vinger op de krukassensor te duwen terwijl iemand de motor startte. Toen ik dat deed, begon hij tekenen van leven te vertonen.

Van wat ik begrijp, kun je echter te ver van het tandwiel af zitten, maar ook te dichtbij, dus ga niet te wild tekeer met het buigen van de beugel.

Uiteindelijk hebben we de originele krukassensor weer gebruikt. De nieuwe zou niet eens sputteren toen we probeerden erop te duwen. Het voelt alsof de nieuwe sensor te ver van het reluctor-tandwiel af zit om het te detecteren, maar ik ben niet zeker.

Succes!

#4 ·
Moet het vragen, Bro. Er is de meest succesvolle volleybalspeler en coach in de VS en mogelijk de wereldgeschiedenis die dezelfde naam deelt. Enige relatie?

• Like
Reactions: RayVoy
#7 ·
Hallo, dit wordt mijn eerste bericht op dit forum, maar ik ben in het verleden geholpen door alle berichten hier met verschillende auto's. Bedankt voor al jullie hulp.

Dus, kort verhaal: 1996 Chevy Silverado, 5.0, start wel maar slaat niet aan.

Symptomen gevonden:
Geen vonk, brandstofpomp activeert correct.
Vervangen:
Krukassensor, bobine, bobinemodule.

Lang verhaal:
Mijn eerste gok was de krukassensor, dus ik heb deze vervangen. De oude had een inkeping erin, alsof hij ergens langs schraapte. Zag een paar berichten over dat dit werd opgelost met vulringen en zorgde ervoor dat ik vulringen eronder plaatste met de nieuwe van Autozone. Heeft het probleem niet opgelost. Vulringen verwijderd totdat er geen vulringen meer waren, nog steeds dezelfde symptomen.

Ontdekt dat er geen vonk naar de bougies is, maar ook geen vonk uit de bobine komt. Een paar handige tips gevonden bij het controleren van de bobine en de module ernaast, ik geloof dat het de bobinemodule heet, en hun stekkers gecontroleerd met een multimeter - alles normaal behalve de signaaldraad, helemaal geen volt. Geen backprobe gedaan omdat ik op dat moment niet wist hoe ik dat goed moest doen.

View attachment 173945

Toen besloten om een andere bobine te halen waarvan we wisten dat hij werkte, startte nog steeds niet.
Ook de batterij vervangen.

Teruggegaan naar Autozone om de krukassensor te vervangen, denkend dat hij defect was, maar dat hielp niet.

Ten slotte heb ik gelezen hoe de krukassensor werkt en de goede obd-scanner die we uit de diepten van de garage hebben gehaald om het toerental van de motor tijdens het starten te controleren. Van de 3 motortoerentallen die hij weergeeft, zijn er 2 constant 0, zelfs tijdens het starten, en de andere springt heen en weer van 0 naar 450 tpm, zelfs als hij niet start. Vertelt dit me niet dat de computer geen signaal van de krukassensor krijgt? Dus ik heb de kabel van de krukassensor naar de computer gecontroleerd, maar hij ziet er goed uit.

En nu zitten we met de handen in het haar. Help alsjeblieft... bedankt.
Reluctor(stator) ring kan beschadigd of versleten zijn. Het is wat de krukaspositiesensor leest om de CPU het referentiesignaal voor de vonk te geven. Haal de sensor eruit en schijn een lamp in het gat. Ofwel zie je schade of het is in orde, als alternatief is er een nokkenaspositiesensor in de verdeler, controleer en vervang die ook.

#8 ·
Reluctor (stator) ring kan beschadigd of versleten zijn. Het is wat de krukaspositiesensor leest om de CPU het referentiesignaal voor de vonk te geven. Haal de sensor eruit en schijn een lamp in het gat. Ofwel zie je schade of het is in orde, als alternatief is er een nokkenaspositiesensor in de verdeler, controleer en vervang die ook.
Laat maar lol